Han vände motgångar till framgångar och lite annat…

Är just nu inne i en period med lite mer uppmärksamhet än vanligt…

Spännande och otroligt vad vissa medier sprider sig snabbt, tom tanterna i affären har nickat och smajlat lite extra tycker jag 🙂

Det har blivit några ”profil” reportage dessa första månaderna av året.

Först ut att fråga var tidningen Nytt Boende som ges ut i Kalmar & Växjö.

Där fotografen Jonas ljungdahl tog lite bilder i ett härligt löpspår och så gjorde de en intervju med mig. Där jag berättar lite om mig själv och hur jag ser på träning/resor och hälsa i allmänhet.

image

www.nyttboende.se

 

Kort därefter så blev det en ”profil” intervju i den nystartade nyhetskanalen VXOnews som riktar in sig på Växjö och närområdet.

Du kan läsa intervjun under bilden lyckades inte få in en länk 🙂

image
– Det enda som du är helt säker på är att du föds och att du dör. Tiden där emellan gäller det att fylla med så mycket kul som möjligt, säger Michael Bodsgård.

Han är 40 år och har kämpat med både cancer och en medfödd ögonsjukdom. Hans synkapacitet ligger på 20-30 procent men motgångarna han stött på i livet har han valt att vända till möjligheter.

Michael väljer inte att ta den enkla och bekväma vägen. Livet fyller han med utmaningar och ett jävlaranamma.

Den 4 juni ska han springa Stockholm maraton, en löpartävling på 42 195 meter. Men att stå på prispallen är inte det väsentliga i hans ögon. Det är resan till målet som är själva grejen.

Tidigare har Michael bara löptränat sporadiskt. Han har tränat hockey för att sedan gå över till kroppsbyggnad när han blev äldre. För att klara av att springa ett maraton ska han börja löpträna men grejen är att han ska bli fit for fight på bara tio veckor. Han är nämligen med i Asics Stockholm Marathons 10 veckorsutmaning.

– En vän från Stockholm delade ett inlägg från maratongruppen på Facebook. Där stod det att de sökte en kille och tjej, vanliga människor som inte har sprungit så mycket förut, max en halvmara. Jag läste ett par rader och tyckte att det lät intressant så jag anmälde mig, säger han och fortsätter:

– Löpträning är ju intressant, det är det ultimata konditionstestet. Det gick några dagar sedan ringde de och sa att de ville ha med mig. Då blev det helt plötsligt på riktigt.

Träningen börjar den 26 mars. Löparikonen Anders Szalkai har byggt upp ett träningsprogram som ska passa Michael.

– Jag ska följa det så mycket det går, det här är en riktig utmaning och det kommer bli väldigt spännande att se resultatet, säger Michael.

Utmaningar är ett ord som Michael ofta återkommer till. Vid 24 års ålder skadade han axeln och fick lägga av med all träning.

– Då försvann en stor del av min identitet. Jag har alltid identifierat mig med en sån som alltid har tränat och plötsligt kunde jag inte det längre, säger han.

Vid samma tidpunkt som han skadade axeln upptäckte läkarna något annat som skulle förändra hans liv. Han hade cancer i ena testikeln.

– Det var som att någon sparkade undan benen på mig. Tiden där efter bestod av intensiva månader med många läkarbesök. Utmaningen blev att ta sig igenom det hela, säger han.

Han kände sig inte sjuk, i alla fall inte tillräckligt för att proppa kroppen full av cellgifter. Cancern opererades bort och sjukhusbesöken blev mer och mer intensiva.

– Läkarna hade verkligen stenkoll på mig. Jag har gjort alla kontroller man kan tänka sig, säger han.

Han sjukskrev sig från jobbet på Volvo i Braås i tre veckor. Sedan ville han få igång vardagen igen men det kändes inget bra att vara tillbaka. Han ville gå vidare.

– Ett halvår senare träffade jag min fru Ulrica. Hon är det smartaste person jag känner. Hon såg det i mig, att det var något fel och bad mig att fundera ut vad jag egentligen ville göra i livet.

Sagt och gjort. Michael sa upp sig från jobbet, utbildade sig i hälsa och friskvård vid Grimslövs folkhögskola, gick en massörutbildning och fick till slut jobb på ett gym i Växjö.

I dag driver han två företag inom hälso- och resebranschen tillsammans med sin fru.

– Vi brottas med giganter, speciellt inom resebranschen. Men det är kul och det går bra. Klart att vi som alla andra kämpar för att nå ut till den breda massan, säger han.

År 2011 friskförklarades Michael. När han ser tillbaka på vad han genomgått tycker han att det mesta handlar om att ta sig an och genomföra utmaningen livet ger en.

– Man vet aldrig vart livet tar en. Jag gillar utmaningar och har alltid dragits till dem, men det jag är mest stolt över är allt man kämpar med i vardagen. Man roddar på dagis och försöker få livet att gå ihop. Jag är också stolt för att jag vågade starta egna företag, att jag vågat ta chansen, säger han.

För Michael handlar det mesta om att utveckla sig själv. Han tycker att fler borde försöka förverkliga sina drömmar.

– Om det inte går nu kanske det går om fem år. Vi måste försöka mer, säger han.

Nästa utmaning som Michael står inför är att ta sitt reseföretag till en ny nivå. Och såklart, att klara av Stockholm Marathon. Vart han hamnar tidsmässigt är inte intressant, det handlar mer om att ta sig runt.

– Jag vet inte om jag kommer klara av det, för mig är det bara ännu en utmaning. Klarar jag att ta mig runt kan jag visa för andra att det faktiskt går, även om man inte är supertränad. Jag kan ju inte gå hela livet och undra hur det hade varit att springa ett maraton, säger han.

www.vxonews.se

 

Här hittar ni en bild från www.marathon.se när jag är i Stockholm och springer med Anders Szalkai.

 

image

De ska klara maran på 10 veckor

Miah Lillvall och Michael Bodsgård. Båda gillar att träna, men ingen av dem har sprungit längre än en halvmara. Lördagen 4 juni ska de springa ASICS Stockholm Marathon med bara tio veckors specifik maraträning. Till sin hjälp har de Anders Szalkais träningsprogram.

– Det ska bli spännande att följa Anders program, säger Miah Lillwall.

– Jag känner mig otroligt taggad, säger Michael Bodsgård.
– För mig är Asics Stockholm Marathon den ultimata utmaningen, jag har bara inte kommit till skott tidigare. Jag känner mig otroligt taggad, säger Michael Bodsgård.

Både Miah och Michael träffade för ett tag sedan träningsgurun Anders Szalkai som berättade om träningsupplägget, tre pass i veckan i tio veckor. Han visade programmet som går att få både i datorn och i telefonen, med SMS-påminnelser. De fick också göra ett test och springa en runda med Anders.

– Det finns sex olika program. För dem som satsar på att springa maran på 2.40+, 3.15+, 3.45+, 4.15+, 4.45+ eller 5.15+. Efter testet med Miah och Micke så rekommenderar jag dem att köra efter 4.15-programmet. Jag kommer följa deras träning och eventuellt justerar vi under tidens gång, säger Anders Szalkai.

– Jag blev lite stressad av att springa med Anders. Jag är inte van att träna med någon annan. För mig är löpningen ett sätt att rensa huvudet. Att vila. Och att hämta energi. Det ska bli spännande att följa Anders program – jag har flera vänner som har gjort det tidigare, berättar Miah.

Enligt Anders hade båda två en fin och mjuk fotisättning och ett bra löpsteg. Testet visade också att Miah i dagsläget antagligen är lite mer uthållig på längre distanser, medan Micke hade mer tryck i steget och är snabbare på lite kortare distanser.

– För att klara maran med bara tio veckors träning krävs varierad träning. De ska springa både långpass och intervaller. Men jag vill inte att de springer något pass över tre timmar – det sliter för mycket på kroppen, säger Anders.

Men, Anders Szalkai, handen på hjärtat. Funkar det verkligen att bara träna i tio veckor för en mara?
– Det är klart att med en längre tidsperiod av träning hinner man få in fler pass och det kan vara lättare nå ett specifikt tidsmål. Samtidigt så tror jag på att den som redan har en hygglig konditionsgrund och viss vana vid löpningen med strukturerad träning under 10 veckor verkligen kan springa maran.
– Det går inte att gå från noll till maran, då skulle skaderiskerna vara för stora, men med viss grund med 10 veckor kvar kan programmet ge tipsen och motivationen att fixa maran på bästa sätt utifrån att det ”bara” är 10 veckors träning. Sedan tror jag att det på ett sätt är lättare följa ett 10 veckors program än riktigt långa träningsscheman.
– Här är loppet relativt nära och jag hoppas alla känner att varenda pass man gör verkligen leder fram mot maran. Det blir ingen transportsträcka i träningen utan den blir konkret målinriktad redan från första passet.

www.marathon.se

 

Trevlig påsk!

//Micke