Guide: Att packa en cykel inför en resa

Att packa ner cykeln inför resan

Kan vara en rädsla första gången man ska åka iväg utomlands att frakta cykeln då flygtransporter av alla dess slag frestar materialet, det räcker att kolla på resväskan efter några vändor.

Man kan med enkla medel undvika att cykeln ska skadas, givetvis körs väskan över med flygplanet så skadas den, men de skador som brukar uppstå när väskan kastas, ramlar och hanteras hårt.

Delar med mig av denna guide då den är så bra att den bör publiceras ut, då man hör många skräckexempel på trasiga cyklar under flygtransport, detta är mina tips för att minimera risken för detta. Samt hur man går steg för steg för att packa ner sin cykel för den som känner sig osäker.

Grundförutsättningar som man ska införskaffa sig:
1. Cykelväska eller en cykelkartong från en cykelbutik

IMG_1243

2. Skumgummirullar som cykelbutiker får med när de får in nya cyklar.

IMG_1242

3. Massor av embaleringsmaterial som skumplast, eltejp att fästa denna emballering på bra vis.

IMG_1244

4. Wellpapp för att skydda hjul etc från att gå emot ram i väskan/lådan.

IMG_1266

5. Du behöver en inseksnyckelsats för att ta isär cykeln, ev också en 15 pedalnyckel för att ta bort pedalerna.

IMG_1250

6. Ändpluppar för hjulen, dessa finns hos cykelbutiker när de får in nya cyklar.

IMG_1246

7. Ändpluppar för fram och bakgaffel, likaså här finns hos cykelbutiker om man frågar snällt.

IMG_1262

8. Cykel väl iordning, kontrollerat däck och medhav några extraslangar och reperationskit likt väl som ni ska ut och cykla i sverige, medhav några extra slangar.

IMG_1222

9. Några tvättsvampar och trasor, det blir dammigt när man är ute och cyklar, fördel att kunna tvätta av cykeln så håller den sig i bättre trim.

IMG_1269

IMG_1268

 Då börjar vi!

  1. Börja med att ta bort pedalerna då detta kan vara problematiskt när hjulen är av.
    (Lägg dem i en plastpåse, pedalerna tas av genom att skruva neråt när vevarmen pekar framåt detta på båda sidorna)

    IMG_1261

  2. Montera på skumgummirullarna på cykeln, även kedjestaget för att skydda från kedjan. När detta är gjort ta fram en filt för att ha cykeln på.

    IMG_1257

  3. Ta av hjulen och lägg ner cykeln på filten, montera bort snabbkopplingarna från hjulen och montera på plastplupparna.

    IMG_1247

    IMG_1248

  4. Mät sadelhöjden och skriv ner denna, centrum vevparti, längst med sadelstolpen till högsta punkt, samt tejpa sadelstolpen för att markera sitthöjd.

    IMG_1254
    IMG_1255

  5. Lossa på styrtappens båda skruvar för att kunna böja på styret

    IMG_1251
    IMG_1252

  6. Böj styret 90 grader åt ett håll, lossa sedan på skruvarna för styret och böj in styret under ramen

    IMG_1253

  7. Ta av sadelstolpen och försök hitta ett bra ställe att ”montera sadelstolpen”

    IMG_1263

  8. Lossa på bakväxeln och försök Tejpa fast den tillsammans med embaleringen på bakgaffeln.

    IMG_1258

  9. Emballera hela cykeln varsamt! Montera gärna wellpapp mellan hjul och ramen, under cykeln, särskilt om ni har en väska av mjuk modell så kan man med fördel bygga in cykeln med wellpapp som sista sak, såsom jag gjort med hjulet nedan.

    IMG_1264
    IMG_1266

  10. När ni lyft i cykeln i väskan/lådan. Fyll gärna på med tvättsvamp, bars och annat som kan ”fylla ut” utrymmet då en väska/låda med stabilare innehåll håller sig bättre, då rörelse inuti väskan brukar orsaka skav/skador.

    IMG_1265

 

Med denna guide minimeras risken för att komma fram med en trasig eller för den delen repig cykel. Att man kan med enkla knep undvika skador, då fördelen att köra med sin egna cykel är så stora. En mjuksskalsväska går bra om man är noga med embaleringen, här är mina tips som har räddat mig från skador under otaliga resor söderut.